Programma's

Onderwijs

Doel

Resultaat

Wat gaan we er voor doen ?

5.1 Betere maatschappelijke deelname door terugdringen laaggeletterdheid en stimuleren digitale voorzieningen.

We hebben vanuit het uitvoeringsplan laaggeletterdheid concrete stappen gezet om meer inwoners op het gebied met lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden te ondersteunen.

We zetten taalambassadeurs in om laagdrempelig laaggeletterdheid te herkennen en inwoners te motiveren cursussen te volgen ter verbetering van de taalvaardigheden.
Daarnaast bevorderen we de bewustwording over laaggeletterdheid bij onze (keten)partners, zetten we een Taalhuiscoördinator in en benoemen we een aandachtsfunctionaris.

We streven ernaar zoveel mogelijk laaggeletterden te bereiken en (blijvend) ondersteunen. We monitoren het resultaat.

We maken gebruik van een registratiesysteem en de Taalhuiscoördinator stelt jaarlijks een procesevaluatie op.

5.2 We verzekeren het recht op onderwijs zodat kinderen goed toegerust zijn om een plaats in de samenleving te verwerven.

We willen zoveel mogelijk jongeren en ouders in een vroeg stadium passende hulp bieden zodat schoolverzuim wordt voorkomen.

De formatie van de leerplichtambtenaar wordt uitgebreid zodat hij/zij meer preventief kan werken volgens de Methodische Aanpak Schoolverzuim

5.3 We werken aan toekomstbestendige, duurzame onderwijshuisvesting, op basis van het integraal huisvestingsplan Onderwijs (IHP).

De projectvoorstellen voor de projecten ‘Integraal Kindcentrum (IKC) Buurmalsen-Tricht’ en ‘IKC Jan Harmenshof – Oranje Nassau’ zijn door de raad vastgesteld.

We ronden samen met onze (onderwijs)partners het Programma van eisen af en werken dit uit tot een ontwerp/ plan voor het gebouw en omgeving.
We leggen de projectvoorstellen van de twee projecten voor aan de raad.

De verduurzamingsprojecten van de korte termijnagenda van het IHP zijn afgerond.

Samen met onze partners ronden we de  onderzoeksrapporten af, werken we de plannen technisch uit en zorgen we voor aanbesteding en uitvoering van de korte termijnagenda.

Deze pagina is gebouwd op 11/03/2021 11:58:04 met de export van 11/02/2021 13:39:24